دانشگاه علوم پزشکی ایران
Iran University of Medical Sciences
AWT IMAGE
AWT IMAGE
AWT IMAGE

واحد بهداشت محیط

 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۶/۳/۷ | 

واحد بهداشت محیط

از نظر سازمانی این واحد زیر مجموعه مدیریت سازمان و مدیریت کنترل کیفی می باشد. از نظر جغرافایی واحد بهداشت محیط در طبقه اول و در قسمت اداری واقع شده که مسئول واحد آن خانم مهندس فرناز نگینی ( کارشناس بهداشت محیط ) هستند . وظایف مربوط به این واحد از سال 1395 توسط خانم مهندس فرناز نگینی انجام گردیده است . این واحد همه روزه از ساعت 7 تا 14 انجام وظیفه می نماید.

از وظایف این واحد می توان به موارد ذیل اشاره کرد :

  1. هماهنگی و اقدام در جهت تشکیل کمیته بهداشت محیط و کمیته کنترل عفونت بیمارستان و شرکت فعال در آن و پیگیری مصوبه های مربوطه

  2. تهیه و تدوین مطالب آموزشی و تشکیل جلسات آموزشی مرتبط با بهداشت محیط و بهداشت عمومی برای پرسنل بخش رده های مختلف

  3. نظارت و مداخله در عقد قراردادهای خدماتی بیمارستان و مطالبه کارت معاینه پزشکی ، کارت معاینه کارگری و گواهینامه آموزش بهداشت عمومی پرسنل مشمول قانون

  4. بررسی وضعیت آب مورد مصرف بیمارستان ( شبکه عمومی ، شبکه خصوصی ) و تشکیل پرونده مربوط به آن

  5. نظارت و مداخله در عقد قرارداد با شرکت های خصوصی و معتمد محیط زیست برای انجام نمونه برداری از آب مصرفی و پسماند و پساب خروجی فاضلاب

  6. کنترل بهداشتی آب مصرفی ازنظر کمی و کیفی و بررسی نتایج آزمایشات دوره ای میکروبی وشیمیایی و انجام کلرسنجی با استناد به دستورالعمل ها ، استانداردها و شرایط موجود

  7. نظارت ، بررسی و کنترل بهداشتی برکلیه مراحل مختلف جمع آوری ، تفکیک ، انتقال ، نگهداری موقت و دفع زباله های بیمارستانی و نیز جلوگیری از فروش و بازیافت زباله بیمارستانی

  8. نظارت و کنترل بهداشتی بر نحوه دفع فاضلاب بیمارستان و درصورت وجود معضل ، ارائه پیشنهادهای اجرائی مناسب

  9. نمونه برداری از پساب خروجی سیستم تصفیه فاضلاب برابر دستورالعمل های اعلام شده بمنظور بررسی کیفیت پالایش فاضلاب

  10. کنترل حشرات و جوندگان با اولویت بهسازی محیط ، دفع بهداشتی زباله ودرصورت نیاز ، استفاده اصولی از روش های شیمیایی و نیز جلوگیری از فعالیت شرکتهای سم پاشی غیر مجاز

  11. نظارت و مداخله در تهیه و کاربرد مواد گندزدا وپاک کننده بیمارستان

  12. بررسی وضعیت فنی و بهداشتی سیستم تهویه مطبوع در بیمارستان ( گرمایش ، سرمایش ) و پیگیری در جهت رفع مشکلات احتمالی موجود

  13. پیگیری و اقدام درزمینه مسائل بهداشتی و حفاظتی بخش پرتوهای یونساز با کمک مسئول فیزیک بهداشت ذیربط

  14. نظارت فنی و بهداشتی مستمر بر نحوه کار آشپزخانه شامل :

    ( شرایط بهداشت محیطی آشپزخانه ، وضعیت سردخانه ، انبار نگهداری موادغذایی ، سرویسهای بهداشتی ، بهداشت فردی پرسنل بخش ، اطاق استراحت پرسنل بخش ، شستشو و ضدعفونی ظروف ، شستشو و ضدعفونی سبزیجات خام مورد استفاده ، وضعیت بهداشتی موادغذایی آماده طبخ وسایل و ظروف مورد استفاده و . . . . )

  15.  نظارت و هماهنگی لازم در زنجیره تهیه ، طبخ و توزیع موادغذایی با همکاری کارشناس تغذیه بمنظور اطمینان از سلامت توزیع و مصرف غذا

  16. نظارت و کنترل دائم برامور مربوط به رختشویخانه و رعایت کلیه نکات ایمنی و بهداشتی ازنظر تفکیک البسه عفونی از غیرعفونی درهنگام شستشو و استفاده از دستگاه های شوینده اتوماتیک ومواد پاک کننده مناسب ونهایتا” ضدعفونی و اطوکشی البسه بخش عفونی و آلوده ( توضیحا” درکاربرد موادضدعفونی کننده بایستی دقت لازم درانتخاب نوع آن و میزان مجاز بعمل آید تا خرابی دستگاهها و البسه را سبب نشود.)

  17. ارتباط مستمر با معاونت های بهداشت و درمان درهماهنگ کردن فعالیتهای اجرایی و دستورالعملها واقدامات نظارتی دربیمارستان

  18. ثبت و ضبط اقدامات و مکاتبات اداری و تشکیل بایگانی درست ومنظم به نحوی که روند فعالیتها و پیگیری امور بدین طریق کاملا” قابل دسترسی و مشهود باشد . ( مستند سازی )

  19. ارائه راهکارهای بهسازی بعنوان اصولی ترین روش کنترل ناقلین

  20. انجام امور محوله در شرایط خاص مانند کنترل همه گیری و نیز مقابله با بحران و بلایا

  21. فرهنگ سازی و جلوگیری از استعمال دخانیات در فضاهای بسته و عمومی بیمارستان

  22. بطورکلی نظارت و کنترل لازم بهداشتی برکلیه بخش ها – همکاری و هماهنگی با مدیران و مسئولین قسمتهای مختلف درحیطه شغلی و وظائف سازمانی تعیین شده .



کد امنیتی را در کادر بنویسید    
دفعات مشاهده: 129 بار   |   دفعات چاپ: 5 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر