نوبت دهی اینترنتی درمانگاه

آمنوره هیپوتالامیک

تعریف: امنوره اولیه (پریود نشدن اولیه) ناشی از هایپوگنادیسم.

هایپوگنادوتروپیک هنگامی رخ می­دهد که هیپوتالاموس نمی­تواند مقادیر کافی GnRH   ترشح نماید و یا هنگامی که یک اختلال هیپوفیزی با تولید یا ازاد شدن ناکافی گنادوتروپین­های هیپوفیز همراه باشد.

 

علایم: تأخیر فیزیولوژیک یا سرشتی بلوغ، شایعترین تظاهر هپوگنادیسم، هیپوگنادئتروپیک است. آمنوره ممکن است در اثر فقدان رشد و نمو فیزیکی ناشی از تأخیر واکنش تولیدکننده ضربانی GnRH ایجاد شود. سطوح GnRH از نظر عملکردی، برمبنای سن تقویمی مختل هستند اما برحسب رشدو نمو فیزیکی، طبیعی می­باشند.

تشخیص :

1/ شرح حال و معاینه فیزیکی و دقیق

2/ ارزیابی سطح FSH  سرم – TSHPRL -استروژن

3/ در صورت نیاز تصویربرداری از هیپوفیز وهیپوتالاموس

درمان:

درمان دوره­ای با استروژن و پروژسترون نیاز است. پیشگیری از پوکی استخوان مزیت دیگر درمان با استروژن است. این بیماران باید حداقل تا زمان رسیدن به بلوغ جنسی این داروها را دوره­ای مصرف نمایند.

1/ درمان معمولا" با 0.625 mg روزانه استروژن کونژوگه و یا 1  mg  روزانه استرادیول شروع می­شود.

2/ تجویز روزانه پروژسترون (مدروکسی پروژسترون استات 5 تا10 میلی­گرم (بمدت 12-14 روز ).

پس از رسیدن به بلوغ می­توان درمان جایگزینی هورمونی را ادامه داد تا علائم ناشی از استروژن پایین درمان گردد.

نازایی با علل رحمی

تعریف: علت نازایی در 15درصد زوج­هایی است که جهت درمان مراجعه می­کنندو در 50درصد بیماران نازا تشخیص داده می­شوند.

ناهنجاری­های رحم که در نازایی دخیلند شامل پلیپ­های آندومتر، فیبروئید­های تحت مخاطی، چسبندگی­های داخل رحمی، آنومالی­های مولری، مواجه قبلی با دی استیل سترول (DES) و نقص فاز لوتئال است.

تشخیص :

HSG/1: حساسیتHSG  در تشخیص پاتولوژی لوله 85 تا100 درصد می­باشد ولی در به استناد رساندن بدشکلی­های رحم و چسبندگی­های داخل رحمی به ترتیب 44 درصد و 75درصد می­باشد.

2/سونوهیستروگرافی: در کشف ناهنجاری­های رحمی نسبت به HSG  برتری دارد و 90 درصد ناهنجاری در میان بیماران مبتلا به ناباروری را به درستی مشخص می­کند.

3/هیستروسکوپی: با حساسیت 95-100 درصد در ارزیابی حفره رحم بکار می­رود.

درمان:

1/ باستثنا رحم سپتوم­دار ناباروری همراه با اکثر ناهنجاری­های مادرزادی رحم به درمان جراحی پاسخ نمی­دهند. سپتوپلاستی هیستروسکوپیک می­تواند خطر سقط خودبخودی در زنان مبتلا به رحم سپتوم­دار را کاهش می­دهد که اندیکاسیون جراحی دارد البته در مواردی که شکایت اصلی بیمار ناباروری است اندیکاسیون اصلاح جراحی ناهنجاری روشن نمی­باشد.

2/ لیومیوم­ها:  در میان زنان مبتلا به ناباروری و لیومیوم رحمی متغییرهای زیادی بر میزان بارداری اثر می­کند که شامل اندازه میوم – محل وتعداد آن­هاست. میومکتومی لاپاراسکوپیک به عوامل متعددی از جمله معیارهای انتخاب بیمار و تجربه جراح بستگی دارد.

3/ پولیپ­ها: میزان حاملگی در این زنان مشابه دیگر بیماران IVF  است ولی میزان سقط خودبخودی در بیماران دارای پولیپ بالاتر است با این حال برداشتن هدفمند پولیپ­های اندومتری جهت به حداکثر رساندن میزان باروری اقدامی عاقلانه است.

4/ چسبندگی­های داخل رحم (سندرم آشرمن): برداشتن چسبندگی توسط هیستروسکوپ روش انتخابی است.

 

 

 

 

 

 

 

Template settings