نوبت دهی اینترنتی درمانگاه

از چه زمان بعد از سزارین می­توانم خوردن و آشامیدن را شروع کنم؟

 اگر برای سزارین تحت بی حس موضعی از ناحیه کمر قرار گرفته­اید و در صورتی که حال عمومی شما خوب است و جراحی بدون عارضه خاصی انجام شده باشد، می­توانید نوشیدن مایعات را خیلی زود بعد از انتقال به بخش شروع کنید. اگر تحت بیهوشی عمومی قرار گرفته­اید هم بعد از هوشیاری کامل می­توانید مایعات بنوشید. بهتر است خوردن غذاهای جامد را برای 6 تا 8 ساعت بعد از جراحی به تعویق بیندازید و ابتدا با خوردن موادغذایی سبک و غیرنفاخ مثل کمپوت و سوپ شروع کنید.

از چه زمانی بعد از سزارین می­توانم راه بروم؟

اگرمشکل یا عارضه خاصی بعد از عمل وجود ندارد، هر چه زودتر حرکت را شروع کنید، بهتر است. زمانی که هنوز در بستر هستید و بعد از برطرف شدن بی­حسی اندام­ها، پاهای خود را حرکت دهید. بعد از حدود 8 ساعت از جراحی سوند ادراری شما کشیده می­شود، ابتدا کمی در بستر بنشینید و بعد با کمک پرستار یا همراهتان برخیزید و قدم بزنید.

برای کاهش درد محل عمل چه کنم؟

راه­های مختلفی برای کاهش درد بعد از جراحی وجود دارد. معمولا بعد از انتقال به بخش شما یک دوز مسکن تزریقی دریافت می­کنید و بعد از آن بسته به نیازتان به شما قرص و یا  شیاف­های مسکن داده خوهد شد. اگر علی­رغم دریافت مسکن هنوز درد شما زیاد بود حتما به پرستارتان اطلاع دهید. استفاده از کمپرس گرم هم می­تواند به کاهش درد محل عمل کمک کند.

چرا بعد از سزارین سردرد دارم؟

 ممکن است در بعضی موارد بعد از بی­حسی موضعی برای سزارین (بی­حسی از کمر)، به طور موقت دچار درد در ناحیه پشت سر و گردن بخصوص هنگام برخاستن از بستر و حرکت بشوید. برای بهبود سریع­تر مایعات فراوان بنوشید، به ویژه مایعات کافئین­دار (چای پررنگ، قهوه، نوشابه سیاه بدون گاز) به کاهش دردتان کمک می­کنند. از تغییر موقعیت­های ناگهانی پرهیز کنید و در صورت عدم بهبود به پزشک خود اطلاع دهید.

 از چه زمان بعد از عمل سزارین می­توانم به نوزادم شیر بدهم؟

شما می­توانید شیردهی به نوزادتان را بلافاصله بعد از انتقال به بخش و یا حتی در اتاق عمل شروع کنید. اگر نوزادتان به هر دلیلی فعلا در کنار شما نیست، شیر خود را بدوشید تا جریان شیر برقرار بماند. اگر پستان­های شما بعد از زایمان سفت و متورم و دردناک شده­اند، یک حوله گرم روی آن­ها قرار دهید، مسکن خوراکی مصرف کنید و با ادامه شیردهی یا تخلیه شیر به بهبود این حالت کمک کنید. قبل از ترک بیمارستان مطمئن شوید که روش صحیح شیردهی را از پرستار خود به خوبی یاد گرفته­اید.

چگونه از محل عمل سزارینم مراقبت کنم؟

 معمولا پانسمان روی محل عمل 48 ساعت بعد از جراحی باز می­شود. ازاین زمان به بعد  شما می­توانید محل عمل را روزی دو یا سه بار با آب و صابون یا شامپوی ملایم بشورید. استفاده از حرارت ملایم باد سشوار به ویژه اگر شکم شما چاق است یا زخمتان ترشحات مختصری دارد به خشک نگه داشتن زخم کمک می­کند. بستن صحیح شکم بند بعد از جراحی به ویژه برای بانوانی که شکم بزرگ یا افتاده­ای دارند توصیه می­شود.

چه زمان از بیمارستان مرخص خواهم شد و چه زمانی باید مجددا به بیمارستان مراجعه کنم؟

معمولا طول مدت بستری در بیمارستان بعد از سزارین 2 تا 4 روز می­باشد. این زمان بسته به شرایط خاص شما و صلاحدید پزشکتان می­تواند کمتر یا بیشتر نیز باشد. شما باید 8 تا 10 روز بعد از جراحی مجددا برای کشیدن بخیه­های محل عملتان مراجعه کنید.

هچنین اگر بعد از ترخیص متوجه هر یک از علایم زیر شدید در اسرع وقت به درمانگاه یا اورژانس بیمارستان مراجعه کنید: تب و لرز، درد شدید، تورم، قرمزی و یا داغی محل عمل، خونریزی یا خروج ترشحات چرکی از محل عمل، خونریزی شدید و ادامه­دار از واژن (خونریزی و ترشحات واژن باید تا 4 الی 6 هفته بعد از زایمان به تدریج قطع شوند)، درد شدید و تورم و قرمزی در ساق پاها، تورم و درد شدید پستان­ها یا زخم نوک پستان­ها، اشکال در دفع ادرار و مدفوع، سردرد شدید به همراه تاری­دید و یا تهوع و استفراغ.

 بعد از ترخیص از بیمارستان باید چه داروهایی استفاده کنم؟

 شما با نسخه پزشک معالج مرخص خواهید شد. برای شما مسکن و آنتی­بیوتیک خوراکی تجویز می­گردد. نوع و طول مدت مصرف آنتی بیوتیک می­تواند بسته به شرایط شما متفاوت باشد. همچنین ممکن است در بعضی شرایط پزشکتان برای حدود 5 تا 7 روز برای شما داروی تزریقی برای پیش­گیری از لخته­شدن خون در پاها تجویز کند. مصرف روزانه قرص آهن را تا 3 ماه بعد از زایمان ادامه دهید.

چه مدت بعد از سزارین می­توانم فعالیت جنسی را شروع کنم؟

 معمولا بعد از اتمام خونریزی و ترشحات واژن می­توان فعالیت جنسی را از سر گرفت. این زمان معمولا حدود 6 هفته بعد از سزارین می­باشد. پس از شروع مجدد  روابط جنسی باید استفاده از روش­های جلوگیری از بارداری (از جمله قرص­های ضدبارداری دوران شیردهی) را مد نظر داشته باشید.

در صورتی که هرگونه پرسش دیگری در رابطه با مسایل و مراقبت­های بعد ازعمل جراحی سزارین دارید، حتما قبل از ترک بیمارستان از پزشک یا پرستار خود بپرسید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Template settings