نوبت دهی اینترنتی درمانگاه

هدف از ارائه این جزوه آموزشی کمک به مراقبت هر چه بهتر نوزادان و پاسخگویی به نکات شایع مورد پرسش والدین  جهت  ترخیص ایمن نوزاد می­باشد.

در چه مواردی نوزاد باید به بیمارستان مراجعه کند:

*خوب شیر نخوردن

*خواب ­آلودگی غیر طبیعی

*بروز تب

*تنفس مشکل یا تند

*ناله و خس­خس سینه

*بی­قراری غیر طبیعی

*اسهال استفراغ

*حرکات غیر طبیعی بدن

*زردی

*وزن­گیری نامناسب

داروهای مصرفی نوزاد:

ویتامین­ها و مکمل تغذیه­ای

قطره ویتامین A+D یا مولتی­ویتامین به مقدار 25 قطره روزانه که از 5  روزگی برای نوزاد شروع می­شود برای نوزادان توصیه می­شود. استفاده از سایر مکمل­ها و ویتامین­ها بسته به شرایط نوزاد طبق صلاحدید پزشک معالج ممکن است به این رژیم اضافه شود.

برنامه ویزیت نوزاد:

- در ماه اول تولد هر دو هفته نوزاد به کلینیک مراجعه داشته باشد.

- در مورد نوزادان نارس فواصل ویزیت هفتگی می­باشد.

آزمایشات غربالگری نوزادان: برای تشخیص زودهنگام بیماری­های مادرزادی خطرناک انجام می­شود، که در صورت عدم تشخیص به موقع می­تواند سبب بروز عقب ماندگی ذهنی، کندی رشد و در مواردی مرگ شود. برای انجام تست­های غربالگری بین روزهای سوم تا پنجم تولد به پایگاه­های بهداشتی نزدیک منزل و یا پایگاه مستقر در بیمارستان شهید اکبر آبادی مراجعه فرمائید. در این غربالگری علاوه بر سنجش شنوایی نوزاد با استفاده از چند قطره خون پاشنه نوزاد می­توان بیماری­های مهمی مثل کم­کاری تیروئید، فنیل کتونوری، فاویسم  در نوزادان را کشف کرد.

نکات تغذیه­ای: شیر مادر به عنوان تأمین کننده اصلی تغذیه شیرخوار در شش ماه اول عمر می­باشد لذا به نوزاد خود به دفعات دلخواه از هشت تا دوازده بار در شبانه روز شیر مادر دهید.  توجه داشته باشید که در چند روز اول ممکن است میزان شیر مادر کم باشد اما همین مقدار کم می­تواند نیاز تغذیه­ای نوزاد را فراهم سازد و به هیچ عنوان بدون  توصیه پزشک معالج از شیر خشک استفاده نشود.

از آب قند،آب جوشیده و پستانک استفاده نکنید.

نشانه­های کفایت شیر مادر شامل موارد زیر است:

1- دفعات ادرار و مدفوع کافی در شبانه روز (رنگ مدفوع در چند روز اول تیره است و به مرور روشن سبز و زرد می­شود) (نوزاد به طور معمول روزانه 5 تا 6 نوبت ادرار و 1 تا 2 نوبت مدفوع دارد)

2-  رضایت شیرخوار بعد از شیرخوردن و به خواب رفتن یا ادرار مدفوع بعد از تغذیه

3-  عدم رخداد زردی

4-  نوزاد دچار کاهش وزن چشمگیری نشود (حداکثر ده درصد کاهش وزن که باید نوزاد در دو هفتگی به وزن موقع تولد برسد).

5-  سینه­های مادر بعد از شیردهی نوزاد نرم­تر می­شود.

درجه حرارت مناسب برای نوزاد: از گرم کردن بیش از حد اتاق پرهیز شود دمای مناسب اتاق برای نوزادان حدود 22 تا 26 درجه سانتیگراد است و در چنین اتاقی نوزاد یک لایه لباس نخی بیشتر از مادرش بپوشد.

نوزاد را در برابر جریان مستقیم عبور هوا یا مجاورت درب­ها و پنجره­ها و وسایل گرمایشی قرار ندهید در اتاق نگهداری نوزاد از استفاده مواد دارای بوی تند و تحریک­کننده و همچنین استعمال دخانیات پرهیز نمایید. نوزادان  را به طور طاق باز یا به پهلو بخوابانید.

نکات استحمام نوزاد: اکثر پزشکان دو تا سه نوبت استحمام در هفته برای نوزاد را کافی می­دانند و طول مدت هر استحمام 5 تا 10 دقیقه است.

برای استحمام نوزاد بهتر است یک نفر به مادر کمک نماید. برای شستشو از صابون و شامپو مخصوص نوزادان (و نه بزرگسالان) استفاده شود و بعد از استحمام می­توان از روغن­های طبیعی مثل روغن بادام، کنجد یا محصولات مورد تأیید برای نوزادان استفاده کرد.

از صورت و چشم نوزاد شروع کنید. یک پنبه خیس از آب گرم را به آرامی روی صورت نوزاد بکشید. سپس سر او را به سمت خود نگه دارید و با یک دست بگیرید، بدن نوزاد روی پای شماست بنابراین دست دیگر شما آزاد است تا با آن سر نوزاد را با شامپو بشویید و خشک کنید. برای آبکشی کردن موهایش جریان آب را روی صورت او رها نکنید، ممکن است باعث ناراحتی او و حتی کبودی­اش شود.

سر را حتما خشک کنید، سپس سراغ سر، گردن، زیربغل، سینه و شکم نوزاد بروید. خشک کردن سر از سرما خوردن نوزاد جلوگیری می­کند. با یک پارچه یا لیف بسیار نرم و به آرامی با صابون این ناحیه ها را بشویید و به همین نحو پشت او را نیز تمیز و خشک کنید. بعد از شستن بدن، فوری او را درون حوله بپیچید و خشک کنید و برای خشک­کردن گوش­ها از  گوش پاک­کن استفاده نشود.

مراقبت از بند ناف نوزاد: بند ناف باید تمیز و خشک و بیرون از پوشک نگه داشته شود. از به کار بردن الکل یا هر ماده دیگری بر روی بند ناف خودداری کنید. پس از یک یا دو هفته بند ناف خشک شده و می­افتد بعد از افتادن بند ناف خروج چند قطره خون طبیعی است.

زردی نوزاد: بیشتر از نیمی از نوزادان طبیعی و سالم در چند روز اول زندگی خود ممکن است دچار زردی شوند اگر شکم یا پاهای کودک زرد به نظر می­رسد به پزشک خود مراجعه فرمائید. از دادن موادی مثل ترنجبین، شیرخشت، زیره، .... خودداری نمائید. از به کار بردن لامپ مهتابی معمولی که باعث آسیب به چشمان فرزندتان می­شود و هیچ اثر درمانی در کاهش زردی نوزاد ندارد خودداری فرمائید. پس دفعات شیردهی خود را بیشتر نمائید و جهت معاینه و بررسی آزمایشگاهی به بیمارستان مراجعه فرمائید.

والدین گرامی در صورت بروز هرگونه مشکل و یا جهت ویزیت نوزادان خود می توانید همه روزه بجز ایام تعطیل به کلینیک فوق تخصصی نوزادان که در دو شیفت صبح (8 تا 12) و عصر(13 تا 15) ارائه خدمات می نماید مراجعه فرمائید

تلفن بیمارستان:-55632277-021

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مرکز آموزشی و درمانی شهید اکبرابادی

تهیه­کننده:

دکتر علی معذوری فوق تخصص نوزادان، استادیار و مسئول فنی بیمارستان مرکز آموزشی درمانی شهید اکبر آبادی

 

نکات مراقبتی نوزاد پس از ترخیص

 

تاریخ بازنگری: 1401

 

Template settings