نوبت دهی اینترنتی درمانگاه
  • 1402/11/11 - 11:48
  • - تعداد بازدید: 20
  • - تعداد بازدید کنندگان: 18
  • زمان مطالعه: 1 دقیقه

عوامل موثر بر فشار خون و راهکارهای تغذیه ای

323105.mp3 عوامل موثر بر فشار خون و راهکارهای تغذیه ای

از عواملی که سبب بروز فشار خون می‌شودمی توان به موارد زیر اشاره کرد؟

  • افزایش سن
  • اضافه وزن و چاقی
  • سبک زندگی ناسالم
  • زنتیک
  • مصرف داروهای خاص
  • استرس
  •  
  • کاهش وزن: کنترل وزن فاکتور مهمی است. در صورت کاهش وزن و کاهش BMI فشارخون فرد کاهش می‌یابد
  • رعایت رژیم غذایی: کاهش مصرف نمک اصلی‌ترین راه کنترل فشارخون است و مهم‌ترین مواد غذایی که در پیشگیری و درمان فشارخون موثر است افزایش پتاسیم دریافتی است.
  • مصرف میوه‌های پرپتاسیم مثل طالبی- خربزه و…
  • مصرف سبزیجات پرپتاسیم مثل گوجه فرنگی - فلفل دلمه‌ای و…

        *نکته* در میزان مصرف سبزیجات هر چقدر بیشتر باشد بهتر است چون علاوه بر پتاسیم بالا دارای منیزیم نیز هستند که در کنترل فشار خون موثر است و به سبب کالری کم سبب افزایش وزن نمی‌شود. ولی در مصرف میوه جات باید احتیاط داشته باشیم چون قند میوه فروکتوز که می‌تواند وزن فرد را بالا برده و هم در بدن به چربی تبدیل شود و‌تری گلیسیرید خون را بالا ببرد. حداکثر مصرف مجاز برای فرد غیر دیابتی ۵-۶ واحد در روز است.

محدود کردن مصرف چربی‌های اشباع و ترانس و افزایش مصرف چربی‌های مفید: چربی‌های اشباع و ترانس بیشتر در غذاهای فست فودی – گوشت قرمز – کنسرو ه – غذاهای دودی موجود است که باید مصرف آنها محدود شود. چربی‌های مفید شامل روغن امگا ۳ – روغن زیتون و روغن ماهی که مصرف اینها اثر پیشگیری کننده در فشار خون دارد.

رژیم غذایی پیشنهادی جهت کنترل و پیشگیری از فشارخون ر ژیم غذایی DASH   می باشد.

 

  • گروه اخبار : گروه های محتوا,اخبار داخلی,اطلاعیه واحد توسعه تحقیقات بالینی,[اخبار پايگاه]
  • کد خبر : 323105
:
کلیدواژه ها
علی علی
خبرنگار

علی علی

Template settings