نوبت دهی اینترنتی درمانگاه

حاملگی خارج رحمی

 زمانی رخ می‌دهد که تخمک بارور در جایی به‌جز دیواره رحم کاشته شود. گاهی تخمک بارور شده به سوی رحم نمی‌رود و برای نمونه در بین راه درون لوله فالوپ (لوله رحم) لانه­گزینی نموده و آغاز به رشد می‌کند یا به هیچ وجه وارد لوله فالوپ نمی‌شود و در بخش لگن و داخل حفره صفاقی آغاز به رشد می‌کند، که به این حالت­ها حاملگی نابجا می‌گویند.

حاملگی نابجا اصولاً به زایمان طبیعی نوزاد زنده نمی‌انجامد و به محض تشخیص باید جنین خارج شود در صورت تأخیر در تشخیص و درمان احتمال شوک و مرگ مادر وجود دارد.

علائم:

۱) درد قسمت تحتانی شکم یا لگن

۲) احساس درد در یک قسمت از لگن

۳) آمنوره (نداشتن عادت ماهیانه)

۴) خونریزی واژینال غیرطبیعی

۵) حساسیت به لمس در سینه­ها

۶) حالت تهوع و استفراغ

۷) احساس درد در ناحیه کمر

اگر پارگی یا خونریزی قبل از درمان حاملگی رخ دهد، علائم بدتر شده و ممکن است موارد زیر را هم شامل شود:

درد شدید، تیز و ناگهانی در ناحیه تحتانی شکم، سنکوپ، درد ارجاعی به ناحیه شانه

 احتمال ایجاد حاملگی خارج رحمی در خانم­هایی که از روش آی یو دی برای پیشگیری از بارداری استفاده می­کنند، بسیار بالا است. به حاملگی در خارج از رحم گفته می­شود و شایع‌ترین‌ محل­هایی که‌ حاملگی‌ خارج‌ رحمی‌ اتفاق می­افتد، لوله­های رحمی می­باشند که‌ از تخمدان‌ تا رحم‌ ادامه دارند. علاوه بر آن محل­هایی نظیر: تخمدان‌، گردن‌ رحم یا اصولاً خارج‌ از دستگاه‌ تناسلی‌ و در حفره‌ شکم نیز حاملگی خارج رحمی رخ می­دهد.

درمان:

در مواردی که پارگی اعضای داخل لگن رخ می­دهد، خونریزی داخلی ممکن است منجر به شوک شود.  شوک یک وضعیت اورژانسی است. درمان­های اولیه شامل گرم نگه داشتن بدن، بالا بردن پاها و تجویز اکسیژن است. درمان با مایعات داخل وریدی و در برخی اوقات تزریق خون در اسرع وقت باید انجام شود. جراحی شکم (لاپاراتومی) اغلب به علت­های زیر انجام می­شود:

کاهش فوری خونریزی، تائید قطعی تشخیص، برداشتن آن و ترمیم آسیب واردشده به اعضای مجاور.

در اغلب موارد برداشتن لوله فالوپ درگیر شده ممکن است لازم باشد. در موارد غیر اورژانسی، لاپاراتومی کوچک یا لاپاراسکوپی، درمان رایج است. چنین روش­هائی نتایج مشابهی دارند.

پیش آگهی:

  1. ۸۵% افراد می­توانند در آینده یک حاملگی طبیعی را تجربه کنند. در ۱۰ تا ۲۰ درصد موارد ممکن است یک حاملگی نابجای دیگر رخ دهد. برخی از زنان دیگر قادر به باردار شدن نیستند ولی اکثرا باردار می­شوند و احتمال سقط در سه ماهه اول بارداری نادر است.

 عوارض:

*پارگی که می­تواند منجر به خونریزی و شوک شود و نیازمند تزریق خون است، شایعترین عارضه است. مرگ مادر در اثر پارگی نادر است.

*ناباروری که در ۱۰ تا ۱۵ درصد موارد رخ می­دهد.

 

 

 

 

Template settings