نوبت دهی اینترنتی درمانگاه

زایمان بی درد

تولد فرزند، یکی از جذاب­ترین و مهیج­ترین تجربیات زندگی شما است. این اتفاق مهم باید خوشایند و مطمئن برای شما و فرزندتان باشد. هدف متخصص زنان، متخصص بیهوشی و ماما کمک به شما و همسرتان برای رسیدن به این مقصود است. زایمان هر خانمی، شرایط منحصر به فردی دارد. میزان درد زایمانی که شما احساس می کنید با میزان تحمل فرد ، اندازه و نحوه قرارگیری جنین، میزان و شدت انقباضات رحمی و نیز تجربه ی قبلی درد زایمان بستگی دارد. بنابراین تصمیم پزشک برای تسکین درد هر بیمار منحصر به همان بیمار است. ولی معمولا این به تنهایی کافی نیست. بسیاری از مادران از پزشک می­خواهند که درد زایمان را تسکین دهد و زایمان را برایشان لذت­بخش نماید.

بی­دردی حین زایمان

بی­دردی گاهی بصورت کامل و گاهی بصورت نسبی برای برطرف کردن احساس  درد ایجاد می­گردد.

بی­حسی: شامل درجات قوی­تر بلوک حسی است.

تمایل شما و شرایط پزشکی شما در انتخاب نوع تسکین درد مهم است. مطمئن باشید پزشک متخصص شما بهترین درمان را برای شما در نظر می­گیرد.

انتخاب­های متعددی برای تسکین درد زایمان وجود دارد:

1- تجویز داروی وریدی یا عضلانی: که در این روش تسکین درد کامل نیست و در اوایل زایمان از آن استفاده می­شود.

2-بلوک اپیدورال و اسپاینال: حس پایین بدن را کاهش می­دهد. شما همچنین هوشیار و بیدار هستید. زمان دقیق انجام بلوک اپیدورال از بیماری به بیمار دیگر متفاوت است. متخصص زنان و متخصص بیهوشی با بررسی شرایط شما و نوزادتان و ملاحظه شرایط پیشرفت زایمان و پاسخ­های فرزندتان زمان مناسب انجام بلوک را انتخاب می­کنند.

 هر مادر حق درخواست روش بی­دردی زایمان را دارد.

تیم زایمان بی­درد شامل متخصص بیهوشی، متخصص زنان، ماما، تکنسین بیهوشی است که می­بایست برای فراهم­سازی زایمان بی درد با هم هماهنگ شوند.

در خواست انجام زایمان بی­درد توسط متخصص زنان و زایمان در پرونده ثبت گردد.

انتخاب روش مناسب بی­دردی توسط متخصص بیهوشی انجام می­شود.

 

زایمان بی درد به روش اپیدورال و اسپاینال

در این روش­ها متخصص بیهوشی پشت مادر باردار را با مواد خاص ضد عفونی می­کند و سپس از یک سوزن استاندارد (لوله نازک) داروی بی­حسی را به فواصل مهره­های ستون فقرات تزریق می­شود. در این نوع بی­حسی­ها حس درد در قسمت تحتانی بدن سرکوب شده و این امکان را به فرد می­دهد که با هوشیاری کامل تنها درد را احساس نکند و پیام­های دردی را که از نخاع به طرف مغز می­روند سرکوب کند.

 

 کاهش درد در حین زایمان طبیعی که هدف اصلی این روش می­باشد.

 

چه زمانی می توان از بی حسی اپیدورال و اسپاینال در طی زایمان طبیعی استفاده کرد؟

هر خانم بارداری می­تواند در هر مرحله از مراحل زایمان خود درخواست بی­درد دارویی را داشته باشد ولی معمولا" زمانی که درد زایمان شدید شده است و دهانه رحم معمولا" بین 4تا 5 سانتی متر باز شده باشد این روش توصیه می­شود.

فواید و مزایای استفاده از روش­های بی­حسی اپیدورال و اسپاینال:

*کاهش درد در حین زایمان طبیعی که هدف اصلی این روش می­باشد.

*بی­خطرترین روش برای سلامتی نوزاد

*کاهش استرس مادر حین زایمان

*امکان تحریک و راه رفتن در طول مراحل زایمان

اگر زن بارداری دارای فشار خون بالا باشد معمولا برای انجام زایمان طبیعی با مشکل روبرو می­شود اما این روش با کاهش میزان استرس و اضطراب به کاهش فشار خون مادر کمک می­کند.

آیا بلوک اسپاینال باعث کندی روند زایمان می­شود؟

پاسخ مادر به داروهای اسپاینال متفاوت است. گرچه در تعدادی از مادران یک کاهش مختصر و موقت انقباضات رحمی دیده می­شود،  اما اکثر افراد با شگفتی متوجه می­شوند که بعد از بلوک اسپاینال خیلی راحت­تر و ریلکس­تر هستند و زایمان پیشرفت سریعتری دارد.

 

آیا می توانم در موقع لازم زور بزنیم؟

بی­حسی ناحیه­ای به شما اجازه می­دهد در طولانی­ترین زمان زایمان (مرحله باز شدن دهانه رحم) استراحت کنید و سپس وقتی که دهانه رحم باز شد و زمان زور زدن فرا رسید، انرژی کافی برای زور زدن داشته باشید.

 

خطرات بی­حسی ناحیه­ای چیست؟

اگرچه شایع نیست ولی موارد اندکش هم توسط متخصص بیهوشی درمان­پذیر است مثل کاهش فشارخون و یا لرز. پس از انجام بلوک اسپاینال و قبل از زایمان شما قادر هستید از تخت پایین آمده، براحتی قدم زده و به دستشویی روید وحتی ورزش ملایم انجام دهید.

 

 

 

 

 

 

 

 

Template settings