نوبت دهی اینترنتی درمانگاه

فشار­خون از عواملی است که برای ادامه حیات به آن نیازمندیم. فشار­خون هر فرد همیشه در یک حد ثابت نیست، از یک روز به روز دیگر و از یک لحظه به
لحظه­ای دیگر بر­حسب نیاز بدن در حال تغییر است. برای مثال حوالی 9­ صبح فشار­خون شما حداکثر مقدار خود را دارد و عصرها فشار­خون کاهش یافته و در شب به حداقل خود می­رسد.

فشار­خون بالا چیست؟

* فشار­خون بالا جزء اختلالات عروق محیطی،طبقه ­بندی می­شود  و  به حداقل دو­­ بار  فشار­­خون  بیش از 90/140­، فشار­خون بالا گفته می­شود­.

* علت اصلی افزایش فشار­خون نا­معلوم است­. اما عواملی باعث افزایش شانس ابتلا به فشار­خون بالا می­شود. این عوامل مستعد کننده شامل: ارث، جنس، سن، نژاد، چاقی، حساسیت به نمک، الکل، قرص­های ضد­بارداری و زندگی بدون تحرک است.

علائم شایع:

فشار­خون بالا در بسیاری از موارد هیچ علامتی ندارد و بسیاری از افراد بدون اطلاع از بیماری خود سال­ها است که دچار فشار­خون بالا هستند، به همین دلیل لازم است
فشار­خون خود را حداقل سالی یکبار کنترل کنید. از علایمی که احتمالا مرتبط با فشار­خون است:  سردرد­، تاری­دید، خستگی­، سرگیجه­، خونریزی از بینی،
تنگی­نفس و درد قفسه­­ی سینه را می­توان نام برد.

بالا بودن طولانی مدت فشار­خون نهایتا به عروق سراسر بدن از جمله عروق اندام­های حیاتی نظیر مغز­، کلیه­ها­، قلب­، چشم و رگ­های اندام­ها آسیب می­رساند­.

 

اثرات فشار­خون کنترل نشده شامل:

صدمه به رگ­ها، پارگی عروق به خصوص عروق مغزی، سختی سرخرگ­ها، تنگی و در نهایت انسداد عروق، سکته قلبی­، نارسایی­قلبی، سکته مغزی  بصورت تغییرات بینایی و گفتاری­، سرگیجه­، ضعف و سقوط ناگهانی فشار­خون یا  فلج  موقت  یکطرفه  بدن­، همچنین اثر برروی کلیه­ها و ایجاد نارسایی مزمن کلیه می­باشد­.

 افزایش مصرف نمک خوراکی سبب وخیم ­تر شدن فشار­خون بالا می­شود­.

اگر فشار­خون بالا با عوامل دیگری که باعث صدمه به رگ­های بدن می­شوند همراه گردد، اثر تخریبی آن به مراتب بیشتر خواهد بود. مهم­ترین عوامل همراه عبارتند از: استرس روحی و روانی، دود­ سیگار، اختلال چربی­ خون به صورت بالا بودن کلسترول و تری­گلیسرید، کمی تحرک و ورزش­، بیماری قند یا دیابت و چاقی. لازم است علاوه بر درمان فشارخون خود به اصلاح عوامل فوق نیز توجه داشته باشید.

نکات آموزشی مهم:

*سبک زندگی خود را تغییر دهید.

* روزانه فشارخون خود را کنترل کنید.

* پاسخ افراد به داروهای ضد فشار­خون متفاوت است، ممکن است مدتی طول بکشد تا پزشک با تجویز داروها­ی مختلف بهترین دارو را برای کنترل فشار­خون شما بیابد.

* برای پیشگیری از تداخل داروهای فشار­خون با داروهای دیگر، قبل از مصرف هر نوع دارویی با پزشک معالج خود مشورت نمایید.

* مصرف داروهای خود را حتی بعد از بهبودی کامل ادامه داده و از قطع ناگهانی داروها خودداری کنید.

 *سیگار­ نکشید.

* از مصرف الکل اجتناب کنید، زیرا موجب افزایش فشار­خون مقاوم به درمان می­شود.

* ورزش­های منظم را در هوای آزاد­ انجام دهید.

* از ایجاد فشارهای­عصبی و هیجانات ­روحی جلوگیری کنید.

* نمک مصرفی روزانه­ی خود را به کمتر از 6 گرم در روز کاهش دهید، که این مقدار در نان، گوشت، شیر و سایر مواد­غذایی مورد استفاده­ی شما بصورت نامحسوس موجود است. بنابراین هنگام تهیه­ی غذا نمک استفاده نکنید.

* از مصرف مواد­­غذایی پرنمک مانند: غذاهای­کنسرو شده، چیپس، نان شور، رب گوجه­فرنگی، پنیر شور، انواع شورها (خیار­شور و...) بپرهیزید.

* از اضافه­وزن پرهیز نموده و در صورت داشتن اضافه وزن سعی کنید با رژیم ­غذایی و تمرینات ورزشی،  وزن خود را کم کنید.

*از مصرف لبنیات پرچربی خودداری کنید.

* از مصرف گوشت قرمز پر­چربی، مغز، دل، قلوه، جگر، سوسیس، کالباس و همبرگر خودداری کنید.

* در صورت استفاده از گوشت سفید مانند: مرغ و ماهی، پوست آنرا قبل از پخت جدا نمایید.

* از مصرف غذاهای پرچرب و سرخ کردنی پرهیز نموده و سعی کنید غذاها را به صورت آب­پز و یا کبابی مصرف نمایید.

* از مصرف کره، خامه و روغن­ حیوانی خودداری نموده و سعی کنید از روغن گیاهی مایع استفاده نمایید.

* سعی کنید روزانه از سبزیجات و میوه­جات تازه  به مقدار زیاد مصرف نمایید.

* جهت کنترل فشارخون به طور مرتب به پزشک خود مراجعه نموده و داروهای پایین­آورنده­ی فشار­خون را طبق تجویز پزشک استفاده نمایید.

* از ایستادن طولانی مدت بپرهیزید.

 *از حمام­کردن با آب­داغ خودداری کنید.

*اگر احساس سرگیجه و غش نمودید، بلافاصله بنشینید.

 

 

 

 

 

 

 

Template settings