نوبت دهی اینترنتی درمانگاه

سرویکس نارسا

تعریف: به باز شدن (دیلاتاسیون) بدون درد سرویکس در سه ماهه دوم بارداری گفته می­شود. به دنبال این دیلاتاسیون، پرولاپس (بیرون­زدگی) وبرامده شدن پرده­های جنینی به داخل واژن رخ می­دهد ودر نهایت جنین نارس دفع می­شود.

درمان مؤثر در این مورد، سرکلاژ (دوختن دهانه­ی رحم) است. اما اگر به دلایلی مثل: افزایش هفته­های حاملگی و احتمال  پارگی کیسه آب حین سرکلاژ  استفاده از سرکلاژ ممکن نباشد، از پساری استفاده می­گردد.

پساری چیست؟

پساری یک حلقه کوچک است که از وینیل ساخته شده است. این دستگاه انواع مختلفی دارد. پساری درون واژن قرار می­گیرد و  از دیواره­های واژن محافظت می­کند.

این درمان یک درمان غیر جراحی برای کسانی است که رابطه جنسی ندارند، نمی­توانند جراحی کنند یا قصد جراحی دارند اما در حال حاضر این اقدام برایشان امکان پذیر نیست (مثلا زنان باردار یا افرادی که بیمار هستند)

انواع پساری

پساری مدل­های گوناگون در سایزهای مختلف دارد که با توجه به مشکل و میزان نیاز فرد، یکی از مدل­های پساری پیشنهاد می­شود. البته دو نوع تقسیم­بندی در مدل پساری وجود دارد که اهمیت زیادی دارد. مدل­هایی که فرد خود می­تواند آن را قرار داده و بردارد و مدلی که حتما باید پزشک متخصص زنان آن را قرار داده و تعویض نمایند.

پساری در چه مواردی استفاده می­شود؟

*سرویکس‌های نارسا در زنان باردار

*بی­اختیاری ادرار

*افتادگی رحم

*افتادگی مثانه

*پرولاپس اعضای لگنی (ضعیف شدن عضلات لگن )

نحوه استفاده از پساری

پساری انواع و سایزهای مختلفی دارد که پزشک متخصص زنان با توجه به نیاز  بهترین گزینه را معرفی خواهد که کمترین آسیب و بهترین بازدهی را  داشته باشد.  پساری را باید به گونه­ای قرار دهیم که کمترین فشار را به فرد بیاورد. پساری می­تواند توسط پزشک یا خود فرد قرار گذاشته و برداشته شود. در صورتی که خود فرد می­خواهد این اقدام را انجام دهد باید حتما ابتدا توسط پزشک متخصص زنان آموزش ببیند تا مشکلی برایش به وجود نیاید. علاوه بر این پساری باید به طور منظم در فواصل معین برداشته و تمیز شود تا از عفونت پیشگیری شود. به هنگام استفاده از پساری بهتر است از کرم استروژن استفاده شود تا از عفونت وتخریب دیواره واژن پیشگیری شود.

فواید پساری چیست؟

*کمک به زنان باردار

*بالا نگه داشتن مثانه

*بالا نگه داشتن رحم

*کمک به افرادی که دچار پروپلاس عضلات لگنی شده­اند

*درمان سریع و بدون جراحی

عوارض استفاده از پساری چیست؟

*زخم­های باز در دیواره واژن خون ریزی

*قرار گرفتن در محل نامناسب و فشار آوردن به دیواره واژن

*فشار به دیواره مقعد و جلوگیری از دفع صحیح غذا

البته با استفاده از یک پساری مناسب می­توان عوارض را به حداقل رساند و بهتر است به طور مرتب توسط متخصص زنان معاینه صورت بگیرد. دستورالعمل متخصص زنان در استفاده و نحوه ی تمیز نگه داشتن پساری ضروری است تا عوارض به حداقل برسد. تمیز کردن منظم (نه بیش از اندازه) خطر ابتلا به عوارض را کاهش می­دهد.

 

 
   

 

 

Template settings