نوبت دهی اینترنتی درمانگاه

کلاس‌های آمادگی برای زایمان

بارداری و زایمان یک فرآیند طبیعی است و با توجه به تغییراتی که در ساختار جسمی و روانی مادر رخ میدهد باید تحت حمایت قرار گیرد . بسیاری از خانم‌ها، مراقبت‌های بارداری را از مادر یا یکی از بستگان نزدیک یاد می‌گیرند که قبلاً تجربۀ زایمان داشته است. آموزش‌های مادربزرگ‌ها بسیار خیرخواهانه است، اما باید توجه داشت که گاهی خرافات و عقاید اشتباه با این آموزش‌ها ترکیب می‌شود و از طرفی، هر روز راهکارهای جدیدی برای تسهیل بارداری و زایمان ارائه می‌شود که مادربزرگ‌های ما از آن بی‌خبرند. بعضی از خانم‌های باردار نیز به خانوادۀ خود دسترسی ندارند و این آموزش‌ها را دریافت نمی‌کنند.عدم آگاهی و ترس از ناشناخته های دوران بارداری باعث ایجاد استرس و اضطراب در مادران می شود که ممکن است عواقبی را به همراه داشته باشد که توانمند سازی مادران باردار و خانواده های آنها با فراهم نمودن شرایط برگزاری کلاسهای آمادگی دوران بارداری می تواند راه حل مناسبی برای این معضل باشد. به علاوه کلاس‌های آمادگی برای زایمان، به خانم‌های باردار یاد می‌دهد که چطور از خودشان مراقبت کنند و به مرور برای زایمان آماده شوند. این کلاس‌ها با اهداف خاصی برگزار می‌شود و در هر جلسه، نکات مهم بارداری و تمرینات ورزشی نیز ارائه می‌شود.

در این مطلب با اهداف و چگونگی برگزاری کلاس‌های آمادگی زایمان آشنا شوید.

هدف کلاس‌های آمادگی برای زایمان

هدف نهایی این کلاسها بهبود سبک زندگی در بارداری ، حین زایمان و بعد از زایمان و تولد نوزاد است که بر پایه حفظ حقوق طبیعی مادر و جنین استوار است بنابراین شرکت در این کلاسها منجر به از بین رفتن درد زایمان نخواهد شد ، زیرا طبیعت زایمان درد است . این آموزش ها به مادر کمک می کند تا باروری سالم تر یا عارضه کمتری داشته باشد و ترس‌های وی  با کسب آگاهی به مرور از بین ‌رود و تفکرات نادرست او اصلاح شود. همچنین با ذهنیت مثبتی که از درد زایمان کسب خواهد کرد نگرانیهای وی در بارداری کاهش یابد.

موارد آموزشی در کلاس‌های آمادگی برای زایمان

 این کلاس‌ها در مراکز مشاوره یا خدمات مامایییا در بیمارستان‌های دوستدار مادر تشکیل میشود. هرچند کلاس آمادگی برای زایمان، حداقل در هشت جلسه برگزار می‌شود، اما ممکن است مرکزی که شما انتخاب می‌کنید، ‌تعداد جلسات بیشتری را به شما پیشنهاد دهد. در هر یک از جلسات این کلاس‌ها، معمولاً موارد زیر آموزش داده می‌شود:

جلسۀ اولدر جلسۀ اول، با مامایی آشنا می‌شوید که قرار است آموزش‌های لازم را به شما بدهد. این شخص مربی کلاس شما است و در رابطه با اهداف و نحوه برگزاری آن به شما توضیحاتی می دهد . در این جلسه دررابطه با تغییرات آناتومیک و فیزیولوژیک دوران بارداری ، بهداشت فردی ، سازگار شدن با تغییرات فیزیولوژیک دوران بارداری ، اصلاح وضعیت در بارداری اطلاعاتی به شما ارائه می دهد.

جلسۀ دوم: مربی کلاس در این جلسه، تغذیه در دوران بارداری را به شما آموزش می‌دهد. این جلسه با تاکید بر چگونگی مصرف مواد غذایی و توضیح هرم غذایی ، اصلاح وضعیت در بارداری ، تمرینات اسکلتی و عضلانی ، تمرینات تنفسی و تن آرامی می باشد.

جلسۀ سوم:  در این جلسه حضور همسر شم الزامی می باشد. در این جلسه، مربی به شما و همسرتان نکاتی را در مورد بهداشت روانی ، نقش همسر ، تغییرات خلق و خوی در بارداری ، رشد و تکامل جنین ، نحوه ارتباط با جنین و ... را آموزش می دهد.

جلسۀ چهارم:  مربی در این جلسه اطلاعات و توضیحاتی در رابطه با علائم هشدار ، تشخیص دردهای طبیعی و غیر طبیعی دوران بارداری ، خونریزی ، لکه بینی ، حرکات جنین ، آبریزش و پارگی کیسه آب ، ورم دست و پا ، اصلاح وضعیت بارداری و ... را به شما می دهد.

جلسۀ پنجم: در طول این جلسه، ماما شما را با انتخاب نوع زایمان و برنامه ریزی برای زایمان ، انتخاب نوع زایمان ، انواع روشهای بی دردی ، انتخاب محل زایمان ، وسایل لازم برای زایمان ، بازدید از اتاق زایمان و ... آشنا می کند.

جلسۀ ششم:  این جلسه در رابطه با آشنایی فرآیند و علائم درد زایمان ، آشنایی با مرحله اول ، دوم ، سوم زایمان و چگونگی خود مراقبتی در هر یک از مراحل ، نقش هورمون های بارداری در طول مراحل و سازگار شدن با درد زایمان و ... می باشد.

جلسۀ هفتم در این جلسه ماما شما را با بهداشت و مراقبت پس از زایمان ، علائم هشدار پس از زایمان ، اندوه و افسردگی پس از زایمان ، آموزش شیردهی ، ورزشهای پس از زایمان و ... آشنا می سازد.

جلسۀ هشتم: مربی در جلسات پایانی کلاس، نکات گفته‌شده در خصوص برنامه‌ریزی را مرور می‌کند و به شما آموزش می‌دهد تا به مرور، سایر اعضای خانواده را برای ورود عضو جدید آماده کنید. همچنین در این جلسه، نحوۀ مراقبت از نوزاد و تاکید بر خصوصیات عمومی نوزاد هنگام تولدو دوران نوزادی ، مراقبت از نوزاد ( نحوه حمام دادن ، تعویض پوشک ، قنداق و ... ) آموزش شیردهی و مواردی که ممکن است نشانۀ خطر باشد، به شما آموزش داده می‌شود.

 

 

Template settings