نوبت دهی اینترنتی درمانگاه
  • 1405/03/30 - 07:48
  • - تعداد بازدید: 9
  • - تعداد بازدید کنندگان: 7
  • زمان مطالعه: 1 دقیقه

سندرم تونل کارپال در بارداری؛ شکایتی شایع با احتمال بهبود پس از زایمان

یک متخصص و جراح زنان، با اشاره به شایع بودن سندرم تونل کارپال در دوران بارداری گفت: این عارضه معمولاً در سه‌ماهه دوم و سوم بروز می‌کند و در بیشتر موارد با درمان‌های محافظه‌کارانه و پس از زایمان بهبود می‌یابد.

372435.mp3 سندرم تونل کارپال در بارداری؛ شکایتی شایع با احتمال بهبود پس از زایمان

دکتر فرحناز فرزانه جراح زنان و فلوشیپ فوق‌تخصصی نازایی و IVF، دانشیار دانشگاه علوم پزشکی ایران ، در مصاحبه با روابط عمومی بیمارستان گفت : افزایش احتباس مایعات و ادم در دوران بارداری از مهم‌ترین دلایل بروز سندرم تونل کارپال است؛ وضعیتی که در آن فشار بر عصب مدین در ناحیه مچ دست افزایش یافته و موجب گزگز، بی‌حسی، درد شبانه و ضعف در گرفتن اشیا می‌شود.

 

وی افزود: استفاده از مچ‌بندهای طبی یا اسپلینت شبانه، اصلاح عادات حرکتی، کاهش فعالیت‌های تکراری با مچ دست و انجام تمرینات کششی ملایم از مهم‌ترین روش‌های درمان غیر دارویی در این بیماران است.

 

این دانشیار دانشگاه علوم پزشکی ایران با بیان اینکه در بیشتر موارد علائم پس از زایمان و کاهش ادم بدن به‌طور کامل یا تقریباً کامل برطرف می‌شود، تأکید کرد: جراحی در دوران بارداری به‌ندرت توصیه می‌شود و تنها در موارد شدید همراه با آتروفی عضلات تنار، نقص حسی مداوم یا درد مقاوم به درمان ممکن است مطرح شود.

 

دکتر فرزانه همچنین درباره تزریق کورتیکواستروئید در این بیماران توضیح داد: در صورتی که درمان‌های محافظه‌کارانه پاسخ کافی ندهند، تزریق موضعی کورتیکواستروئید می‌تواند به‌عنوان خط دوم درمان و با جذب سیستمیک بسیار ناچیز، راهکاری ایمن و مؤثر برای کنترل علائم تا زمان زایمان باشد.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: «هدف اصلی در این بیماران، کنترل علائم و حفظ کیفیت زندگی مادر تا زمان زایمان است؛ چرا که در اغلب موارد پس از ختم بارداری، نیاز به مداخله جراحی برطرف می‌شود.»

  • گروه اخبار : گروه های محتوا,اخبار داخلی,اطلاعیه واحد توسعه تحقیقات بالینی,[اخبار پايگاه]
  • کد خبر : 372435
:
کلیدواژه ها
صدیقه علی علی
خبرنگار

صدیقه علی علی

نظرات

0 کامنت برای این مطلب وجود دارد

کامنت

Template settings